Kultur som en øjenåbner
Hverdagskultur og finkultur
Begrebet kultur kan som bekendt dække over flere ting. Det kan være alle ting, som relaterer sig til hverdagen - også kaldet hverdagskultur. Eller det kan være kultur i form af film, litteratur, teater osv - også kaldet finkultur.
Ved en event som f.eks. OL i Rio de Janeiro bliver kulturen brugt til at "brande" Danmark. Det sker i form af de olympiske discipliner, som Danmark stiller deltagere op til, og det sker ved at markedsføre danske værdier, som f.eks. pavillonen Heart of Denmark gjorde det på stranden Ipanema.
En egentlig hverdagskultur er vanskeligere at formidle, så Heart of Denmark arbejdede på at finde kerneværdier i form af nogle fortællinger, som vi i Danmark kan identificere os med, og som vi mener afspejler dansk kultur:
Live together - Byplanlægning og arkitektur med mennesket i centrum
Design together - Design for alle
Commute together - Cyklen som symbol for Danmark
Recycle together - Danske frontløbere indenfor upcycling og genbrug
Eat together - Madkultur, danskhed og hygge på en ny måde
Play together - Co-creation, leg og læring (musik, teater, kunst)
Innovate together - Danmark som innovationsland (green, health etc.)
På Skoleskibet Danmark var det den mere klassiske finkultur, som blev markedsført. Det var Danmarks Radios pigekor til gallaaftenen, og til de mange receptioner var det traditionel brasiliansk musik, leveret af brasilianske musikere. Desuden var der i kulturmødet blandt kadetter (elever) fra Brasilien og Danmark et stort fokus på de forskellige kulturers uddannelsestraditioner.